E-J. Marey

BIOGRAFIA
 
Étienne-Jules Marey

(1830 – 1904) va ser un científic i cronofotògraf francès, nascut a Beaune, França.

La seva tasca va ser significant en el desenvolupament de la cardiologia, instrumentació física, aviació, cinematografia i la ciència de la fotografia de laboratori. Està àmpliament considerat com un pioner de la fotografia i una important influència dins la història del cinema.

Marey va començar estudiant com la sang circula pel cos. Posteriorment, va passar a estudiar també els batecs del cor, la respiració, els muscles i el moviment del cos. Per a dur a terme els seus experiments va desenvolupar nombrosos instruments per mesurar de forma precisa. Per exemple, va aconseguir vendre un instrument anomenat Sphygmographe per a mesurar el pols. L'any 1869, Marey va construir un insecte artificial molt delicat per mostrar com volen i per demostrar la forma de la figura produïda amb el moviment de les ales. Posteriorment es va interessar pels moviments d'aire i va començar a estudiar animals voladors més grans, com ara ocells. Cap a l'any 1880, va adoptar i més endavant desenvolupar la "fotografia animada" -en coŀlaboració amb Georges Demeny i Lucien Bull- en un camp singular de la cronofotografia. La seva idea revolucionària consistia en enregistrar diverses fases del moviment en una mateixa superfície fotogràfica. L'any 1890 va publicar un volum substancial anomenat "Le Vol des Oiseaux" ("El vol dels ocells"), àmpliament il·lustrat amb fotografia, dibuixos i diagrames. També va crear escultures molt precises de diferents ocells voladors.
Marey va estudiar altres animals també. Va publicar "La Machine Animale" l'any 1873 (traduït com "Mecanisme d'animals"). El fotògraf anglès Eadweard Muybridge va dur a terme la seva "fotografia d'investigació" a Palo Alto, Califòrnia, per demostrar que en Marey tenia raó quan va escriure que quan un cavall galopa es dóna un breu moment en el qual cap de les seves peülles toca el terra. Muybridge va publicar les seves fotografies l'any 1879 i va obtenir certa atenció del públic. A Alemanya el fotògraf Ottomar Anschütz portava a terme investigacions semblants.
Marey esperava fusionar l'anatomia i fisiologia. Per entendre millor les seves imatges cronofotogràfiques, va comparar-les amb imatges de'anatomia, esquelets, articulacions i músculs de la mateixes espècies. Marey va produïr una sèrie de dibuixos que mostren el galop d'un cavall, en primer lloc sencer i, a continuació, com un esquelet.
 
Fusell Cronogràfic
Placa positiva de cristall octogonal adoptada pel fusell cronogràfic

La pistola cronofotogràfica de Marey es va fer el 1882. Aquest instrument és capaç de prendre 12 fotografies per segon, i el més interessant és que tots els marcs s'enregistren en el mateix quadre. Fent servir aquestes imatges estudiava cavalls, aus, gossos, ovelles, burros, elefants, peixos, criatures microscòpiques, mol·luscs, insectes, rèptils, etc. Alguns ho anomenàven el "zoològic d'animació" de'n Marey. Marey també va realitzar el famós estudi sobre els gats que prova que sempre cauen dempeus. Va realitzar estudis molt similars amb un pollastre i un gos i va trobar que podien fer pràcticament el mateix. Marey va estudiar també la locomoció humana. Va publicar un altre llibre, "Le Mouvement", l'any 1894. Marey també va fer pel·lícules. Van ser rodades a una velocitat alta (60 imatges per segon) i amb excel·lent qualitat d'imatge: amb la càmera lenta havia arribat a un nivell proper a la perfecció. La seva investigació sobre la forma de capturar i visualitzar les imatges en moviment va ajudar el camp emergent de la cinematografia. Cap al final de la seva vida va tornar a estudiar el moviment de formes abstractes, com la caiguda d'una bola. La seva última gran obra va ser l'observació i fotografia dels traçats del fum. Aquesta investigació va ser finançada en part per Samuel Pierpont Langley, sota els auspicis de la Institució Smithsonian, després que els dos es reunissin a París a l'Exposició Universal (1900). El 1901 va ser capaç de construir una màquina de fum amb 58 traçats de fum. Es va convertir en un dels primers túnels aerodinàmics de vent.

Étienne-Jules Marey


Bibliografía:

Hulten, P. Futurismo.Palazzo Grassi, Venice, 1986.
http://www.expo-marey.com/ANGLAIS/mediasup.html
http://www.musee-orsay.fr/en/events/exhibitions/in-the-musee-dorsay/exhibitions-in-the-musee-dorsay/article/mouvements-de-lair-etienne-jules-marey-1830-1904-photographe-des-fluides-4216.html?S=1&cHash=6ec9933eae
http://ca.wikipedia.org

_________________________________________________________________________


CRONOFOTOGRAFIA

La Cronofotografia és una branca de la fotografia desenvolupada sobretot a la fi del segle XIX, molt propera en diversos aspectes a les primeres presentacions cinematogràfiques. Els seus principals representants són: Eadweard Muybridge, Étienne-Jules Marey i Ottomar Anschütz.


Eadweard Muybridge

Eadweard Muybridge (pseudònim d' Edward James Muggeridge) va ser un fotògraf i investigador nascut a Kingston-on-Thames (Gran Bretanya) el 9 d'abril de 1830. Va canviar el seu nom, quan va emigrar als Estats Units el 1851. Fou un dels pioners de la Cronofotografia.

Dona baixant l'escala, finals del s.XIX

Va començar treballant en l'enquadernació i venda de llibres. Més tard es va interessar en la fotografia i en una visita a Anglaterra que va realitzar el 1860 va aprendre sobre el procés de colodión humit (Una espècie de vernís que s'aplicava a les plaques i sobre aquest s'estenia l'emulsió química fotosensible). En 1867, sota el nom comercial d' Helios es va posar a la tasca de registrar l'escenari del llunyà oest amb la seva habitació fosca mòbil "The Flying Studio". Va produir notables vistes estereoscópiques i més tard panoràmiques, incloent sèries importants sobre la ciutat de San Francisco. Després va començar a treballar per al Coast and Geodetic Survey

Cal destacar el misteri que va resoldre al 1873, on va aconseguir captar una seqüencia fotografica d'un caball galopant, mostrant les quatre potes del cavall per sobre del sòl, totes en el mateix instant de temps.

Le galop de Daisy, 1878

Le galop de Daisy, 1878 (Seqüencia)


Ottomar Anschütz

Fill d'un decorador mural, Anschütz tenia una formació de fotògraf artístic preocupat per la qualitat de la imatge a diferència dels altres cronofotògrafs com Marey o Georges Demeny que provenien d'una formació científica.
Com a fotògraf comença amb treballs sobre maniobres militars i el vol dels ocells. Interessat pel moviment en les imatges utilitza un aparell semblant al de Muybridge. El 1882 construeix una màquina cronofotogràfica amb un obturador elèctric molt ràpid, amb un temps d'exposició record de/1 1.000 de segon i que combina primer 20 i després 24 càmeres fabricades per ell mateix en col.laboració amb el seu veí Schneider. Amb aquest dispositiu va prendre sèries de fotografies de cavalls i amb el suport del Ministeri de la Guerra Prussià desenvolupà tot un treball al si de l'exèrcit.

Ottomar Anschütz



OBRES CRONOFOTOGRÀFIQUES DE E.J. MAREY

 Homme courant, poussant devant lui une roue. 1890 

Cheval blanc monté. 1886

Cheval blanc au pas. 1886

Saut à la perche. 1890

Saut à pieds joints d'un point haut. 1884

Saut à pieds joints en détente à la verticale. 1884

Estudi del moviment humà al caminar (cama dreta)

Estudi del moviment d'un cavall a galop (pota davantera dreta)


Marey destaca per l'estudi que va fer del vol dels ocells. Consistia en el següent:

         1). Realització de les cronofotografies.


         2). Anàlisis gràfics del vol del ocell mitjançant dibuixos basats en els registres.


         3). Construcció d'escultures en bronze i escaiola per sintetitzar el moviment analitzat.



         4). Animació de les escultures insertànt-les en el mecanisme d'un zoòtrop.



         5). Comentari Científic que publicà en el llibre Le Vol des Oiseaux el 1890.

Le Vol Des Oiseaux. 1890


Bibliografía:

http://www.lineature.com/es/coleccion/Cronofotografia
http://www.upv.es/laboluz/2222/temas/im_tec.htm



ALTRES OBRES CIENTÍFIQUES DE E.J. MAREY

Durant la dècada de 1890 continuà investigant la aerodinàmica. Per fer-ho va construir un túnel de vent que canalitzava fluxos de fum i li permetia fotografiar realment les turbulències.

Màquina de fum. 1901




Instrument per medir l'elasticitat d'un cos animal

Sphygmographe - Aparell per enregistra el pols


Bibliografía:

http://www.ac-nancy-metz.fr/cinemav/imageaile/precinema1.htm
http://www.expo-marey.com

0 comentarios:

Publica un comentari a l'entrada